Strzałka w Lewo Wróć do listy artykułów

Zarządzanie Czasem
- Podstawa Sukcesu

Jeśli chcesz zdać maturę na 100%, bądź osiągnąć inny dowolnie postawiony sobie cel, zarządzanie czasem jest kluczowe. Dlaczego czas jest tak ważny? Odpowiedź jest prosta – ponieważ jest ograniczony i nie można go cofnąć. Jedną z niewielu rzeczy, która jest wspólna dla ludzi sukcesu i pozostałych jest to, że mają dokładnie 24 godziny do dyspozycji w ciągu doby. Sęk w tym, że jedni wykorzystują je w kompletnie odmienny sposób niż drudzy.

Jak zatem postawić pierwszy krok w stronę sukcesu?
Najważniejsze jest, żebyś uświadomił(a) sobie, że:

Tylko od Ciebie zależy, jak wykorzystujesz swoje 24h w ciągu doby!

Poniżej przedstawię Ci 6 wskazówek, które pozwolą Ci lepiej zoptymalizować Twój czas!

1. Odpowiedni sen

Jak myślisz, dlaczego większość ludzi sukcesu kładzie się spać o 21:00 czy 22:00 i wstaje o 5:00 lub 6:00 rano? Powodem jest fakt, iż nasz organizm najlepiej regeneruje się podczas fazy głębokiego snu, która według licznych badań i obserwacji trwa dłużej, gdy zasypiamy odpowiednio wcześnie. Optymalna pora zasypiania różni się w zależności od jednostki, ale można stwierdzić, że leży ona pomiędzy 20:00 a 24:00. Ekspert w temacie snu Shawn Stevenson w wywiadzie dla Yahoo nakłania, aby wypróbować wariant : 22:00-6:00 (Przeczytaj tutaj).

Jak poprawi jakość snu?

  • staraj się zasypiać i wstawać o regularnych godzinach,

  • unikaj światła telefonu, telewizora, laptopa, czy komputera przynajmniej na 30 minut przed snem,

  • staraj się codziennie złapać choć trochę aktywności fizycznej,

  • zadbaj o chłodną temperaturę w sypialni i jej wyciszenie.

2. Poranek jest kluczowy

To jak rozpoczniesz dzień, wpłynie na Twoje samopoczucie i efektywność podczas całego dnia. Oto proste nawyki, które pomogą Ci lepiej zacząć każdy dzień:

  • nie przeciągaj się w łóżku po przebudzeniu – zamiast tego wstań i zaściel łóżko. Nie dość, że zaoszczędzisz kilka minut, to w dodatku wykonasz pierwsze zadanie nowego dnia, co podświadomie zmotywuje Cię do wykonania kolejnych,

  • od razu po zaścieleniu łóżka weź zimny prysznic (nie musi być lodowaty) – pobudzi on Twoje ciało i poczujesz przyjemny przypływ energii,

  • znajdź 5 minut na medytację, bądź obserwację Twojego oddechu – pozwoli Ci to na oczyszczenie umysłu i chwilę relaksu, dzięki temu będziesz gotowy(a) na nadchodzące wyzwania.

3. Lista zadań

Jest to prawdopodobnie najpotężniejsze narzędzie optymalizacji czasu. Codziennie rano przed lub podczas śniadania spisz listę wszystkich zadań do wykonania danego dnia. Dzięki temu nastawisz umysł na realizację poszczególnych punktów i łatwiej będzie Ci przechodzić pomiędzy nimi w ciągu dnia. Warto dodać, że odhaczanie właśnie ukończonego zadania na swojej liście jest niesamowicie satysfakcjonujące!

Na koniec dnia możesz przejrzeć i dokładnie przeanalizować całą listę, aby wiedzieć co poprawić następnego dnia.

Jeśli twój tygodniowy grafik jest stały, warto rozszerzyć listę zadań do planu tygodniowego, w którym zaplanujesz czas każdej z czynności odgórnie!

4. Time-boxy

Każdemu z zadań przyporządkuj ramy czasowe. Przykładowo:

07:00-07:30 - poranna toaleta + śniadanie

08:40-10:45 - przerobienie 2 artykułów z zadaniami na platformie MaturaIT

11:00-12:00 - siłownia lub spacer

Dzięki temu, będziesz mógł(mogła) na bieżąco śledzić Twoje postępy i staniesz się bardziej zdyscyplinowany(a), a zadania nie będą przeciągały się w nieskończoność. Jeśli nie wyrobisz się z danym zadaniem w time-boxie, nie martw się! Możesz spróbować skończyć je w przerwie pomiędzy kolejnymi punktami grafiku albo zapisać je na kolejny dzień.

5. Przerwy + skupienie

Nikt z nas nie potrafi pracować 8 godzin z rzędu, bez żadnych przerw, w maksymalnym skupieniu. Aby utrzymać jakość pracy i być bardziej efektywnym postaraj się zaplanować krótkie (5-15 min) przerwy pomiędzy kolejnymi zadaniami. Pozwoli Ci to na zrelaksowanie, a następnie powrót do pracy na najwyższym biegu.

Pamiętaj również o wyciszeniu telefonu i wyeliminowaniu wszystkich innych "rozpraszaczy" podczas realizowania swoich zadań, aby co chwilę nie tracić koncentracji.

6. Skończ ze "zjadaczami" czasu

Media społecznościowe, seriale, filmy, czy przeglądanie internetu to najczęstsze "zjadacze" czasu. Nie ma w tym nic złego, dopóki kontrolujesz ilość czasu przeznaczoną na te czynności. Zaplanuj sobie, w jakich dokładnie godzinach możesz sobie pozwolić na te “luksusy” i trzymaj się swoich założeń!

Powodzenia!
Zespół MaturaIT

Jeżeli masz jakieś pytania, to pisz śmiało. Nasz mail to maturaitonline@gmail.com lub złap nas na Facebooku.